Pakatan Rakyat Untuk Rakyat Malaysia

Pemimpin-pemimpin tertinggi parti-parti KeADILan, DAP dan PAS bersetuju menubuhkan Pakatan Rakyat, seperti yang diputuskan dalam mesyuarat . Untuk memantap memantapkan kerjasama di atas nama Pakatan Rakyat dan nama ini akan disahkan setelah ketiga-tiga parti mendapat persetujuan jawatankuasa pusat masing-masing dalam masa yang terdekat. “Pakatan Rakyat berikrar akan memperjuangkan hak dan kebajikan semua rakyat tanpa mengira kaum seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara. Dengan keputusan ini, bermakna kerajaan-kerajaan negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor nanti akan dikenali sebagai kerajaan Pakatan Rakyat,” jelas Anwar.

Beliau berkata, dasar-dasar utama kerajaan negeri ini akan diselaraskan sesuai dengan dasar-dasar yang akan ditentukan dalam gagasan Pakatan Rakyat.

Beliau menambah, ketiga-tiga parti akan bermesyuarat di peringkat jawatankuasa masing-masing bagi mengemukakan cadangan kepada sekretariat bersama Pakatan Rakyat yang akan ditubuhkan dalam masa terdekat.

Ini merupakan satu agenda yang penting untuk menjamin kepentingan rakyat terjaga dan segala keputusan yang dibuat dibincangkan dahulu bagi menjamin kemantapan gabungan parti-parti ini.

Semoga rakyat Malaysia melihat Pakatan Rakyat sebagai satu gabungan yang benar-benar diujudkan untuk menbela nasib rakyat.

Jom Pakat Undi Barisan Alternatif

Akhirnya pilihanraya yang ke 12 akan diadakan pada 8 Mac ini. Setelah sekian lama berteka-teki mengenai tarikh PRU12 akhirnya Pak Lah nyatakan jua.

Tarikh yang diberi oleh Pak Lah hanya kurang lagi 1 bulan sahaja untuk Dato’ Seri Anwar bertanding. Memang sah Pak Lah sengaja tak mahu DS Anwar bertanding pada PRU12 ni.. Namun, gerak kerja pilihanraya tetap dijalankan.

Seluruh jentera AMK di Pulau Pinang kini berkampung di Parlimen masing-masing bagi membantu jentera pilihanraya. Gambungan jentera PKR dan PAS dalam menubuhkan bilik-bilik gerakan semakin rancak dijalankan.

Yang kita harapkan ialah para pengundi kali ini bijak membuat keputusan. BN menjanjikan pelbagai kemudahan, kesenangan semasa pilihanraya pada kali ini. Namun, kita harus sedar bahawa apa yang mereka janjikan hanyalah buat masa pilihanraya ini. Selepas pilihanraya, jika BN terus memerintah,mereka pasti akan menaikkan harga minyak,elektrik, gas dan lain-lain. Kemudian,mereka yang setia menyokong BN akan mengeluh tentang kenaikkan-kenaikkan ini.

Bagi mereka yang mahu menyokong BN dalam PRU12 kali ini, fikirkanlah…. anda tetap akan terpaksa menanggung bebanan yang pihak pembangkang rasai. Anda perlu membayar harga minyak, gas, elektrik yang pembangkang bayar. Apa yang anda dapat jika tetap setia menyokong BN? Lainlah jika anda mendapat diskaun jika menyokong BN.. Kemudian selama 5 tahun anda akan mengeluh mengenang kos sara hidup yang meningkat…

Jika anda masih lagi ahli-ahli UMNO, MIC, MCA, Gerakan dan lain-lain parti komponen BN, kali ini ubahlah sokongan anda. Undi Barisan Alternatif.. Anda akan menikmati keselesaan hidup berbanding sekarang di bawah pemerintahan BN..

Ubah Sebelum Parah….. Ubah Demi Maruah

Dikirim dalam Rencana. Leave a Comment »

Dari Cherok To’kun Ke Istana Negara

Tahniah buat semua rakyat Malaysia yang hadir pada 10 November.

bersih_rally.gifSaya membuat keputusan untuk pergi ke Kl dengan rakan-rakan PAS di Cherok To’kun, Bukit Mertajam. Kami bertolak pada jam 430 pagi dengan 2 buah Toyota Avanza selepas bersolat musafir dan hajat di masjid Jamek Cherok To’kun Bawah.

Kami tiba di R & R Tapah jam 630 pagi. Saya dapati cukup ramai jemaah sewaktu solat Subuh di Tapah. Semua nak ke KL. Ada yang dari Kedah, Perlis dan Perak. Rasa teruja untuk tiba di KL semakin berkobar2. Saya tefikir agak2 kali ini suasana bahang 98 akan kembali membangkitkan semangat rakyat ke tak.

Kami dapat berita yang bas2 dari utara kena tahan dekat tol Juru, habis kena geledah beg cari baju kuning Bersih.. yang ada kena rampas. Sampai begitu sekali pihak polis Malaysia… Tangkap baju kuning pun dah ok…

Kami seterusnya terus keluar melalui tol Rawang. Singgah di sebuah masjid untuk mandi dan berehat. Kemudian kami menaiki komuter dari Rawang pada jam 1010 pagi dan turun di KTM Kl. Senang sikit nak ke masjid negara, kerana arahan agar semua peserta Bersih yang datang dari utara diminta berkumpul di Masjid negara.

1948201052_1886379a6a_b.jpgKetika tiba pada jam 1100 pagi, saya dan rakan2 dapati pihak fru baru sahaja masuk ke kawasan masjid. Pihak polis telah menjaga pagar belakang supaya tak bagi orang ramai masuk. Kemudian orang ramai yang ada pun di dalam kawasan masjid pun dihalau keluar oleh FRU.

Ustaz Badrul Amin tiba di pintu belakang Masjid Negara telah meminta kerjasama pihak polis untuk1946899511_0bd40efdb8.jpg bagi kebenaran orang ramai masuk ke dalam masjid. Tetapi dengan ‘mesra’-nya pihak polis tak bagi. Terpaksalah orang ramai berbasah dek hujan.

Saya mendapat berita yang group di Masjid Jamek dah kena sembur. Beberapa orang telah ditahan. Rasa macam nak turun ke masjid Jamek la pulak.

Tetapi selepas itu bila azan Zohor berkumandang, orang ramai terus sahaja menyerbu masuk ke dalam kawasan Masjid Negara. Kemudian kelihatan Fru mula mengelilingi kawasan Masjid Negara. Macam tak mau bagi orang keluar dari masjid saja.1944594304_b7a58c4e75.jpg

Selepas menanti di dalam hujan lebat sehingga jam 230 petang,kelihatan gelombang kuning yang mula berarak dari Jalan Raja Laut tiba di hadapan Dayabumi.

Dengan kehadiran pemimpin2 seperti Hj Hadi, Mat Sabu, Mujahhid, Cikgu Fariz dan lain2, orang ramai di perkaranga Masjid Negara mula tak sabar2 untuk keluar bagi bersama2 gelombang kuning yang telah tiba.

1979657187_b74b514966.jpgSaya terus bersama Chegu Bard, Cikgu Fariz di hadapan yang dikawal oleh Unit Amal. Laungan ‘Daulat Tuanku’ membuat semangat semakin berkobar2 untuk bergerak ke Istana Negara.

Lalu lintas ‘jem’ memang tahap maksima. Ada pemandu yang menyokong kami yang sedang berarak, ada yang buat tak tau saja. Mungkin marah akibat tersangkut dalam kesesakan yang tak di duga.1944423242_8a4b7a7a90.jpg

dsc_3445.jpgKami berarak masuk terus ke jalan hadapan Istana Negara. Kami akhirnya disekat oleh trak water cannon, dan barisan polis dan FRU. Unit Amal masih di depan menjadi benteng hadapan melindungi para peserta Bersih.

Saya lihat pegawai yang berada di atas trak sedang bercakap menggunakan microfon, tapi saya tak dengar apa2 kerana tenggelam dengan laungan Allahu Akbar, Daulat Tuanku dan sebagainya. Saya memang dah nekad kali ini kalau fru datang merempuh memang saya tak akan berganjak. Kena pukul 20071110bersih2hafiz.jpgka, masuk lokap ka, kena sembur ka, saya akan bersama2 rakan2 Unit Amal.

Tapi alhamdulillah, tidak ada sebarang kejadian buruk yang berlaku sehingga bersurai. Ds Anwar dan Saifuddin kemudian tiba dengan motosikal yang diiriingi oleh Rezal Panjang, Abang Khairi dan Abang Bakar. Beliau kemudiannya terus berjalan masuk ke hadapan pagar istana untuk bersama pimpinan yang lain.1961491486_1585a139af.jpg

Selepas selesai aktiviti di hadapan Istana Negara, semua ‘tentera kuning’ bersurai dengan aman. Sambil berjalan pulang semula ke Masjid Negara,saya lihat dari segenap sudut jalan penuh dengan tentera kuning. Rasa cukup bangga kerana dapat hadir bersama2 rakyat Malaysia yang lain pada 10 November.

Aidi Rafizul Idrus

Cherok To’kun

Antara Angkasawan dan Rasuah Negara?

Rakyat Malaysia setiap hari dibuai dengan cerita angkasawan Malaysia yang sempat menggayakan baju batik di angkasa lepas, bawa kuih raya dan permainan tradisional untuk ditunjukkan kepada dunia.Rakyat Malaysia sepatutnya merasa malu dengan negara-negara jiran kerana bangga dengan angkasawan yang hanya sebenarnya layak dikatakan melancong ke angkasa lepas dengan menghabiskan duit cukai yang dibayar oleh rakyat.Kalau kita nak rasa bangga sekali pun, biarlah kita mampu membina roket sendiri. Sekarang ni,kapal terbang pun belum mampu kita bina. Biarlah negara-negara yang telah ada kemudahan ini pergi buat penyelidikan atau apa-apa pun.

Kita membazirkan wang untuk hantar seorang penumpang, walhal wang tersebut sebaik-baiknya digunakan untuk membangunkan negara. Kemiskinan masih tinggi, kalau tak TV3 tak buatlah rancangan Bersamamu di TV3.

Akhbar tempatan hari ini pula penuh dengan berita penahanan pegawai-pegawai JKM dan KBS yang menyeleweng. Tapi apa yang pasti mereka hanya berani menahan ikan-ikan bilis saja.Mana dia menteri-menteri yang secara terang-terang rasuah?

Laporan PKR tentang penyelewengan wang mangsa Tsunami oleh Pejabat Menteri Besar Kedah pun sampai hari ni tak dengar berita. Yang jadi mangsa, pegawai-pegawai yang ambil rasuah puluhan ribu. Padahal berjuta nilai penyelewengan yang berlaku….

Kini, BPR pula akan bertindak terhadap pendedahan DS Anwar mengenai klip video VK Linggam kepada rakyat Malaysia.

BPR yang sepatutnya menahan dan menyoal mereka yang terlibat dalam kes ini sebaliknya hanya mementingkan kesahihan klip video tersebut dan sumber asalnya.

Kerana klip tersebut telah disunting, maka secara automatik pendedahan tersebut tidak dapat disiasat kerana tak original. Kadang-kadang rasa mereka-mereka ini buat macam rakyat Malaysia ni bodoh sangat. Orang ramai ingin tahu betul atau tidak perkara yang didedahkan ini berlaku. Itu saja..

Apa yang pasti esok, ramai rakan-rakan yang akan berkumpul di pejabat DS Anwar menyatakan sokongan untuk tidak bertolak ansur dengan BPR sehingga Badan Siasatan DiRaja ditubuhkan.

Itu pun susah sangat ka Pak Lah nak buat..
Himpunan Solidariti Dengan DSAI
Pejabat DSAI

Pegawai-pegawai BPR dijangka akan hadir ke pejabat DSAI berkenaan arahan BPR untuk menyerahkan salinan video asal yang sepenuhnya atau menghadapi penjara.Orang ramai dijemput menunjukkan solidariti dengan DSAI di pejabatnya pada masa dan waktu berikut. Tolong sebarkan.

Tempat: Pejabat DSAI, 17, Jalan 16/2, Section 16, PJ.

Masa: Khamis, 25 Oktober, 10.30am.

Team Pengendalian Blog DSAI

Rakyat Hakim Negara!

Membaca kenyataan berita Bernama mengenai kenyataan Menteri Penerangan, Zam Maidin supaya media tidak membesar-besarkan berita negatif mengenai Laporan Audit Negara bagi tahun 2006 baru-baru ini menunjukkan betapa pihak Umno-BN tidak mahu rakyat Malaysia tahu atau mengambil tahu tentang penyelewengan yang terang-terang oleh kakitangan kerajaan di bawah Kemenerian-kementerian yang telah didedahkan.

Wang rakyat sendiri telah dirompak oleh mereka yang sepatutnya memikul amanah rakyat. Rakyat pula tidak kisah tentang hal-hal ini kerana disogokkan dengan hiburan, sikap prihatin pimpinan Kerajaan BN terhadap rakyat dengan menyediakan semua yang diperlukan oleh rakyat.

Bukan sahaja Zam Maidin yang menghalang media melaporkan kepada rakyat tentang sikap perompak kerajaan Umno-Bn, tetapi sebelum ini, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan meminta organisasi media supaya mengelak daripada membesar-besarkan berita-berita negatif mengenai kerajaan, seperti Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2006.

Petikan berita dari Bernama

“Okt 12, Beritahu kebenaran: PM tidak tuju pada media, kata Zam

Menteri Penerangan, Datuk Zainuddin Maidin telah mengarahkan pihak media supaya tidak memperbesar-besarkan berita-berita negatif, kerana menurutnya, kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengenai kesediaannya untuk mendengar ‘kebenaran’, bukan dituju kepada pihak media.

Zainuddin memberitahu demikian dalam mesyuarat selama sejam dengan editor akhbar-akhbar utama tempatan, di ibupejabat RTM di Kuala Lumpur Rabu lalu, termasuk dari agensi berita nasional, Bernama.

Beliau adalah antara dua pemimpin tinggi kerajaan yang mengadakan perjumpaan dengan para editor media.
Semalam, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan meminta organisasi media supaya mengelak daripada membesar-besarkan berita-berita negatif mengenai kerajaan, seperti Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2006.”

Rakyat Malaysia masih boleh yakinkah dengan pentadbiran Kerajaan Umno-Bn yang dengan nyata menyeleweng wang rakyat. Pada tahun lepas, KeADILan Kedah yang telah membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung dakwaan penyelewengan dana bantuan mangsa ombak Tsunami. Laporan tersebut telah dibuat oleh bekas Pengerusi Perhubungan Negeri Kedah, Sdr. Mocktar Mansor, pada 16hb September 2006.

 Laporan tersebut dibuat berdasarkan hasil pendedahan Presiden Parti,Dr. Wan Azizah Wan Ismail di Parlimen. Dr. Wan Azizah membangkitkan isu tersebut setelah Laporan Audit Negera 2005 menemui penyelewengan dana mangsa tsunami berjumlah RM9.84 juta.

KeADILan Kedah telah meminta BPR menyiasat Menteri Besar Kedah, Mahazir Khalid kerana telah mengarahkan Pejabat Pembangunan Negeri Kedah mengeluarkan wang sebanyak RM701,222.00 dari tabung mansa tsunami untuk membeli topi, baju pin dan papan tanda bagi menyambut kedatangan Perdana Menteri ke Kedah. Arahan yang sama telah dikeluarkan untuk pembelian baju seragam Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Kedah sempena sambutan hari Kemerdekaan, permaidani untuk pejabat Menteri Besar dan kamera televisyen.

Di Negeri Sembilan, sejumlah RM5.4 juta wang dana penduduk miskin digunakan untuk mengubahsuai rumah rehat kerajaan bagi menjadi kediaman rasmi Menteri Besar yang baru Mohammad Hassan.

Laporan tersebut telah diedarkan dan diserah kepada semua ahli Parlimen pada awal September 2006.

Namun sehingga ke hari ini rakyat Malaysia masih belum mengetahui apatah lagi mendengar apa – apa arahan daripada Pejabat Perdana Menteri mengenai Laporan daripada Jabatan Audit Negara. Begitu juga dengan laporan-laporan yang telah dibuat kepada BPR tentang penyelewangan yang telah berlaku.

Tahun ini, sekali lagi pendedahan telah dilakukan. Rakyat Malaysia mahu bukti apa lagi yang Kerajaan Umno-BN memang korup. Buka minda anda kerana…

‘Rakyat Hakim Negara’.

Dikirim dalam Hebahan, Rencana. 3 Comments »

Budaya rasuah mula sejak siapa jadi PM?

Membaca setiap artikel penulisan Hishamudin Rais memang menarik. Artikel beliau yang bertajuk ‘Tak Percaya lagi Mahathir Jahat?’ menjelaskan tentang rasuah yang telah disemai dari zaman Mahathir baru nampak hasilnya 20061013-blog_item_jelebu.gifkini di zaman pemerintahan Pak Lah.

“Selama 22 tahun Mahathir telah menjadikan Malaysia jamban rasuah. Berita-berita bangunan yang runtuh rantah itu adalah hasil kerja-kerja rasuah dari zaman Mahathir. Bangunan ini dibuat bukan pada zaman Abdullah Badawi. Cerita-cerita rasuah yang kita dengar telah mula berlaku di zaman Mahathir.

“Projek mendirikan negara bangsa bukan sesuatu yang mudah. Ia akan mengambil masa yang panjang. Dengan tegaknya projek negara bangsa barulah ada kemungkinan lahirnya satu tamadun bangsa. Mendirikan tamadun bangsa akan mengambil masa yang lebih lama dan lebih panjang. Untuk mendirikan sebuah negara bangsa kita memerlukan lembaga-lembaga daulah yang berwibawa, bertanggung jawab, dihormati dan diyakini umum.”

Bak kata Hisham, kerja-kerja rasuah ni telah bermula sejak zaman Mahathir. Kini apa yang kita lihat ialah hasil daripada budaya rasuah yang telah lebih daripada 20 tahun disemai. Kini, semua rakyat Malaysia menganggap rasuah sebagai budaya biasa di dalam negara. Kalau kita tak bagi, orang lain yang akan bagi.

Tengok sajalah berita di negara kita, pegawai polis rasuh, hakim mahkamah syariah rasuah, pegarah JPJ rasuah. Itu baru yang pegawai-pegawai.Menteri tak payah kita nak sebut. Amalan rasuah dah menjadi perkara wajib untuk dapat tender, lulus projek, masuk ‘U’. Nak masuk asrama penuh pun rasuah.

“Altantuya mati dibunuh. Norita mati di bunuh. Sujatha mati dibunuh. Francis mati dibunuh. Mustakizah mati dibunuh. Betul ada di antara mereka ini mati dibunuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Malah Altantuya dibunuh ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan dan Mahathir telah bersara. Waspada. Kes-kes pembunuhan yang tidak ditemui siapa pembunuhnya telah bermula di zaman Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.”

Kenapa rakyat tak takut untuk memberi dan merasuah? Kerana mereka tau jika mereka ditahan BPR, mereka boleh merasuah BPR. Kalau polis yang tahan, mereka boleh rasuah polis. Kalau hakim nak jatuhkan hukuman, hakim pun boleh di rasuah. Pendek kata, rasuah, rasuah, rasuah. Ada wang semua boleh selesai.

Berapa ramai tokey-tokey dadah yang telah ditahan boleh bebas kerana polis boleh terima rasuah. Berapa banyak keputusan ujian dadah melalui air kencing artis, VIP, VVIP boleh jadi ok walaupun kita tahu mereka memang hisap dadah. Sebab pekerja makmal hospital pun rasuah. Macam mana kita nak hapus rasuah, kalau menteri sendiri rasuahkan polis, hakim, BPR supaya jangan dakwa mereka.

Jadi, sebagai rakyat Malaysia anda hanya perlu lihat, dengar sahaja rasuah ini berlaku? Anda berani buat report rasuah di kalangan menteri-menteri dan ahli-ahli Parlimen? Silap-silap anda yang akan masuk ke dalama lokap. Macam mana rakyat nak tolong benteras rasuah, kalau orang yang tolong dedahkan pasal rasuah boleh kena tangkap dan didakwa. Sekarang undang-undang dah jadi terbalik.

“Semua Menteri kabinet yang mengamalkan rasuah yang ‘half past six’ hari ini adalah menteri pada zaman Mahathir. Semua YB pengamal rasuah hari ini adalah YB Mahathir. Apa? Masih tidak percaya lagi Mahathir Mohamad ini orang jahat. Masih ada juga lagi yang menganggap Mahathir Mohamad ini sebagai Wira Dunia Ketiga? Pooorah.”

Apa yang rakyat Malaysia perlu buat? Nak biarkan saja rasuah berterus sampai ke anak cucu kita ataupun mula hapuskan budaya ini dengan tumbangkan Umno-BN alam PRU12 yang akan datang. Barulah negara kita tak tergadai.

“Perkataan Italic ialah petikan dari : Dari Jelebu (Hishamudin Rais)

Beranikah Rakyat Malaysia Membuat Perubahan Demi Masa Depan

Benarkah bangsa kita bangsa yang tidak bermaruah? Adakah rakyat Malaysia masih yakin dengan sistem perundangan negara kita.Dengan pendedahan skandal video klip VK Lingam-Ketua Hakim Negara, berapa ramai di antara rakyat Malaysia yang merasa sistem perundangan negara kita semakin teruk. Kita bukan sahaja didedahkan dengan sistem kehakiman yang korup, malah kini semakin banyak pendedahan jabatan-jabatan kerajaan yang tidak diurus dengan amanah dan baik.

Pendedahan oleh Jabatan Audit Negara tentang penyelewengan secara melampau yang membabitkan wang rakyat, hanya dipandang sepi oleh Perdana Menteri. Jika beliau benar-benar ikhlas mahu membenteras rasuah, maka sepatutnya menteri yang mengepalai kementerian tersebut dipecat dan didakwa di mahkamah.

Jabatan Kehakiman, Jabatan Polis, Badan Pencegah Rasuah adalah badan yang sepatutnya menjaga kepentingan rakyat, tetapi mereka ini dilihat hanya mahu menjaga kepentingan mereka yang kaya raya dan yang berkepentingan sahaja. Jika sebelum ini, ramai rakyat Malaysia yang marah dengan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang kemungkinan ibu bapa adik Nurin Jazlin akan didakwa akibat cuai.Bagaimana pula dengan kecuaian yang melibatkan pihak polis pula. Sepatutnya rakyat Malaysia mendakwa pihak polis yang cuai dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Banyak bukti yang boleh kita sabitkan dengan kecuaian pihak polis.

Kes kecurian semula kereta Porsche di dalam kawasan balai polis Seberang Perai Tengah, ini adalah bukti jelas yang pegawai polis yang bertugas cuai dalam menjalankan tugasnya. Kes-kes kehilangan bahan bukti seperti beribu-ribu biji pil khayal dari dalam simpanan polis di IPD Shah Alam. Kes-kes OKT(orang kena tahan) yang berjaya melarikan diri dari dalam lokap polis, kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya dimana pegawai-pegawai yang disoal siasat sering terlupa banyak perkara. Ini hanya sebahagian contoh yang menunjukkan kecuaian pihak polis menjalankan tugas mereka.

Sikap sambil lewa anggota polis yang bertugas juga membuktikan bahawa pihak polis tidak serius dalam menangani isu jenayah yang semakin meningkat di Malaysia. Bayangkan bagaimana seorang pegawai kanan polis memiliki harta berjuta ringgit jika mereka tidak terlibat dengan rasuah. Bagaimana penjenayah mahu diberkas polis jika mereka sendiri yang melindungi penjenayah dengan menerima rasuah yang cukup mewah untuk ditolak.

Jika rakyat Malaysia sedar akan tanggungjawab mereka untuk memastikanmasa depan anak cucu mereka terjamin, maka mereka harus berani membuat perubahan. Mahukah kita generasi sekarang apabila 30 tahun yang akan datang baru mahu merasa menyesal kerana tidak peduli tentang perkara-perkara yang sedang berlaku di Malaysia masa kini.

Lihat sahaja setiap hari berita di dalam akhbar-akhbar tempatan tentang keruntuhan moral remaja kini, pembunuhan yang semakin berleluasa, kes-kes rogol, rompakan dan pelbagai isu-isu yang semakin hari semakin membimbangkan. Malaysia seperti sebuah negara yang tidak selamat untuk didiami oleh rakyatnya sendiri. Oleh itu, rakyat Malaysia harus berani membuat perubahan untuk menjamin keselesaan dan keselamatan mereka sendiri.

Rakyat Malaysia harus berani mengambil sikap bertanggungjawab sebagai rakyat yang cintakan negara dengan memastikan menteri atau pegawai kerajaan yang menerima atau memberi rasuah di dakwa dan dijatuhkan hukuman yang paling berat sebagai pengajaran kepada rakyat agar tidak terlibat dengan rasuah. Rakyat Malaysia harus berani menolak pemimpin yang korup bagi memastikan kesejahteraan negara di masa akan datang.