Budaya rasuah mula sejak siapa jadi PM?

Membaca setiap artikel penulisan Hishamudin Rais memang menarik. Artikel beliau yang bertajuk ‘Tak Percaya lagi Mahathir Jahat?’ menjelaskan tentang rasuah yang telah disemai dari zaman Mahathir baru nampak hasilnya 20061013-blog_item_jelebu.gifkini di zaman pemerintahan Pak Lah.

“Selama 22 tahun Mahathir telah menjadikan Malaysia jamban rasuah. Berita-berita bangunan yang runtuh rantah itu adalah hasil kerja-kerja rasuah dari zaman Mahathir. Bangunan ini dibuat bukan pada zaman Abdullah Badawi. Cerita-cerita rasuah yang kita dengar telah mula berlaku di zaman Mahathir.

“Projek mendirikan negara bangsa bukan sesuatu yang mudah. Ia akan mengambil masa yang panjang. Dengan tegaknya projek negara bangsa barulah ada kemungkinan lahirnya satu tamadun bangsa. Mendirikan tamadun bangsa akan mengambil masa yang lebih lama dan lebih panjang. Untuk mendirikan sebuah negara bangsa kita memerlukan lembaga-lembaga daulah yang berwibawa, bertanggung jawab, dihormati dan diyakini umum.”

Bak kata Hisham, kerja-kerja rasuah ni telah bermula sejak zaman Mahathir. Kini apa yang kita lihat ialah hasil daripada budaya rasuah yang telah lebih daripada 20 tahun disemai. Kini, semua rakyat Malaysia menganggap rasuah sebagai budaya biasa di dalam negara. Kalau kita tak bagi, orang lain yang akan bagi.

Tengok sajalah berita di negara kita, pegawai polis rasuh, hakim mahkamah syariah rasuah, pegarah JPJ rasuah. Itu baru yang pegawai-pegawai.Menteri tak payah kita nak sebut. Amalan rasuah dah menjadi perkara wajib untuk dapat tender, lulus projek, masuk ‘U’. Nak masuk asrama penuh pun rasuah.

“Altantuya mati dibunuh. Norita mati di bunuh. Sujatha mati dibunuh. Francis mati dibunuh. Mustakizah mati dibunuh. Betul ada di antara mereka ini mati dibunuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Malah Altantuya dibunuh ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan dan Mahathir telah bersara. Waspada. Kes-kes pembunuhan yang tidak ditemui siapa pembunuhnya telah bermula di zaman Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.”

Kenapa rakyat tak takut untuk memberi dan merasuah? Kerana mereka tau jika mereka ditahan BPR, mereka boleh merasuah BPR. Kalau polis yang tahan, mereka boleh rasuah polis. Kalau hakim nak jatuhkan hukuman, hakim pun boleh di rasuah. Pendek kata, rasuah, rasuah, rasuah. Ada wang semua boleh selesai.

Berapa ramai tokey-tokey dadah yang telah ditahan boleh bebas kerana polis boleh terima rasuah. Berapa banyak keputusan ujian dadah melalui air kencing artis, VIP, VVIP boleh jadi ok walaupun kita tahu mereka memang hisap dadah. Sebab pekerja makmal hospital pun rasuah. Macam mana kita nak hapus rasuah, kalau menteri sendiri rasuahkan polis, hakim, BPR supaya jangan dakwa mereka.

Jadi, sebagai rakyat Malaysia anda hanya perlu lihat, dengar sahaja rasuah ini berlaku? Anda berani buat report rasuah di kalangan menteri-menteri dan ahli-ahli Parlimen? Silap-silap anda yang akan masuk ke dalama lokap. Macam mana rakyat nak tolong benteras rasuah, kalau orang yang tolong dedahkan pasal rasuah boleh kena tangkap dan didakwa. Sekarang undang-undang dah jadi terbalik.

“Semua Menteri kabinet yang mengamalkan rasuah yang ‘half past six’ hari ini adalah menteri pada zaman Mahathir. Semua YB pengamal rasuah hari ini adalah YB Mahathir. Apa? Masih tidak percaya lagi Mahathir Mohamad ini orang jahat. Masih ada juga lagi yang menganggap Mahathir Mohamad ini sebagai Wira Dunia Ketiga? Pooorah.”

Apa yang rakyat Malaysia perlu buat? Nak biarkan saja rasuah berterus sampai ke anak cucu kita ataupun mula hapuskan budaya ini dengan tumbangkan Umno-BN alam PRU12 yang akan datang. Barulah negara kita tak tergadai.

“Perkataan Italic ialah petikan dari : Dari Jelebu (Hishamudin Rais)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: